Wil jij ook meer dynamiek?
Denk jij er, net als Dennis, over om de stap te zetten van het bedrijfsleven naar het onderwijs? We hebben als mbo-school mensen uit het werkveld hard nodig om studenten klaar te stomen voor de praktijk.
Typ je zoekopdracht
‘Ik ben blij dat ik de stap heb gezet. In vergelijking met de kantoorbaan die ik had, is er nu veel meer dynamiek.’
Dennis woonde de afgelopen jaren in Utrecht waar hij bij het Universitair Medisch Centrum werkte als systeembeheerder. Als rasechte Noord-Hollander wilde hij terug naar zijn roots en zocht ander werk. Maar wat dan? ‘Ik maakte een lijstje van mijn werkzaamheden. Ik gaf presentaties en productuitleg en maakte veel werkdocumenten om kennis over te dragen. Mijn vader was docent en ik dacht; is dat niet iets voor mij?’
Alle puzzelstukjes vielen op z’n plaats toen hij op een verjaardag hoorde dat het Talland College een avond organiseerde voor zij-instromers. ‘Ik ben er naartoe gegaan en was gelijk enthousiast. De volgende dag heb ik een sollicitatiebrief gestuurd en werd aangenomen.
Dennis herinnert zich de eerste lesdag nog goed. ‘Ik wist wat voor les ik moest geven, maar verder wist ik niets. Daar sta je dan voor een klas vol met pubers.’ En dus ging hij zijn Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) halen, waarvoor hij anderhalf jaar nodig had en als ‘best zwaar’ heeft ervaren. Maar alle tijd en energie die Dennis erin heeft gestoken om docent te worden, is hem dubbel en dwars waard. ‘Ik ben blij dat ik de stap heb gezet. Het is een hele leuke en uitdagende baan. Elke dag is anders. Het is verrassend leuk om met deze doelgroep te werken, daar heb ik veel plezier in. De studenten hebben een eigen mening en nemen geen blad voor de mond. Dat sparren met elkaar is elke dag weer een uitdaging.’
Ik ben blij dat ik de stap heb gezet. Er is nu veel meer dynamiek.
‘Omdat ik uit de praktijk kom weet ik veel van de actuele en gebruikte technieken’, vervolgt Dennis. ‘Maar als docent moet je wel bijblijven met al die technieken. Daarnaast weet ik wat het werkveld verwacht van een medewerker en leer ik studenten ook de soft skills, zoals hoe je met collega’s omgaat en hoe je een dagindeling maakt. Als docent moet je stressbestendig zijn, want er komt veel op je af. Het moeilijkste vind ik het omgaan met studenten die veel energie en aandacht vragen want je wilt er voor de hele klas zijn. En je moet bestand zijn tegen drukte. Een klas is niet altijd muisstil.’
Dennis vindt dat hij een weloverwogen keuze heeft gemaakt om de stap naar het mbo te zetten. ‘Denk als zij-instromer na of je jouw kennis wilt en kunt delen. Ik wist dat ik de vaardigheden heb om moeilijke ICT-zaken begrijpelijk uit te leggen. Als je jouw oma kunt uitleggen hoe een iPad werkt, ben je een goede docent!’, besluit Dennis lachend.
Denk jij er, net als Dennis, over om de stap te zetten van het bedrijfsleven naar het onderwijs? We hebben als mbo-school mensen uit het werkveld hard nodig om studenten klaar te stomen voor de praktijk.