Leidinggeven

In het kort

Het omgaan en werken met medewerkers vraagt van de leidinggevende motivatievaardigheden en flexibiliteit en creativiteit om passende oplossingen te bedenken voor knelpunten of problemen die zich voordoen in de werkuitvoering en/of in de samenwerking in het team.

Alle informatie op een rij

Over de opleiding

De volgende onderdelen worden behandeld in de opleiding:
Lesprogramma A
01 – Leiderschap
02 – Communiceren met medewerkers
03 – Werkoverleg voeren
04 – Medewerkers motiveren

Lesprogramma B
01 – Nieuwe medewerkers begeleiden
02 – Instrueren en aansturen
03 – Medewerkers opleiden
04 – Werkzaamheden verdelen

Onderstaande werkzaamheden moeten uitgevoerd kunnen worden door de toekomstige leidinggevende;
In kaart kunnen brengen welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, wat de eisen aan de werkzaamheden zijn en welke capaciteit beschikbaar is. In voorkomende situaties een projectplan beschrijven. Het maken van een planning voor de inzet van medewerkers, verdelen van taken, inzichtelijk maken wat de prioriteiten zijn en waar nodig ook verantwoordelijkheden en bevoegdheden toekennen. Bespreken van knelpunten met de leidinggevende en bedenken van oplossingen, zelfstandig of samen met de leidinggevende en het bepalen van de capaciteit die nodig is voor de uit te voeren werkzaamheden. Bespreken van de planning en taakverdeling met de leidinggevende, het beantwoorden van vragen en de planning/taakverdeling aanpassen wanneer daartoe aanleiding is.

Informeren en instrueren van medewerkers over de te verrichten taken, prioriteiten, productiviteitsnormen, kwaliteitsnormen, de planning en de taakverdeling, de te behalen resultaten en/of projecten vooraf aan de werkzaamheden (mogelijk in een (project)bijeenkomst. De medewerkers ruimte geven om vragen te stellen en te reageren. Erop toezien dat de medewerkers de werkzaamheden uitvoeren volgens procedures, werkinstructies en/of de afspraken. Tijdens de werkzaamheden bijsturen door aanvullende informatie of extra instructie te geven, werkzaamheden anders te organiseren of door andere maatregelen te treffen.

Het bijstaan van (nieuwe) medewerker(s) op de werkvloer. Medewerker(s) inzicht geven hoe werkzaamheden optimaal uitgevoerd kunnen worden. Observeert de medewerkers en signaleert wie (extra) ondersteuning nodig heeft en voorziet daarin. Medewerkers stimuleren zelf stappen of initiatief te nemen om zich verder te ontwikkelen. Feedback geven aan de medewerkers over de uitvoering van de werkzaamheden: wat gaat goed en wat kan beter of anders. Wanneer een medewerker een andere aanpak nodig heeft, dan voorstellen doen, bijvoorbeeld extra begeleiding, scholing of verandering van taken. In voorkomende situaties nieuwe medewerker inwerken, zorgt voor een introductieplan en inwerkschema en/of laat een medewerker een (nieuwe) medewerker begeleiden. Monitort het proces van inwerken en biedt waar nodig ondersteuning.

Bespreken van werkuitvoering in het team. Het team informeren over actuele en toekomstige in- en externe ontwikkelingen. Feedback vragen en geven op (de resultaten van) de werkuitvoering. Ruimte geven om vragen te stellen, interactie bevorderen en instructies geven over de werkuitvoering, afspraken en deze vastleggen. In voorkomende situaties neemt de leidinggevende de organisatie van het werkoverleg op zich: hij plant bijeenkomsten, organiseert en bereidt de bijeenkomst voor, leidt het werkoverleg en zorgt voor verslaglegging.

Voor wie?

(Beginnende) Leidinggevenden

Aantal uren

12 weken

480 uur

Data

Startdata op aanvraag. 

Donderdag 08.30 - 15.00 uur

Kosten

€ 577,- inclusief lesmateriaal
geen examenkosten

Diploma

Bij een positieve afronding ontvang je een certificaat.



 

Aanmelden of heb je een vraag?

Wil je meer weten over deze opleiding of wil je je direct inschrijven. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op. 

Bekijk de privacyverklaring
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.